סקייפול , ביקורת



אני חייב להודות שאף פעם לא הייתי מעריץ מושבע של סרטי בונד השונים אבל משהו תפס את תשומת ליבי כשראיתי לראשונה את הטריילר של "סקייפול". הייתה הרגשה שזה לא עוד סרט בונד כמו שאנחנו מכירים. והאם כך באמת היה?

ישנו כיום טרנד הוליוודי בסיפור הקולנועי , קוראים לזה ריבוט (RESTART) הכוונה היא לקחת סיפור קולנועי ידוע (באטמן , סופרמן , ספיידרמן) ולהתחיל אותו מהתחלה בצורה יותר בוגרת , פחות שגרתית שחושפת פרטים מהעבר של הפרוטגוניסט. סם מנדס החליט ללכת בדרך הזו ולנסות להחיות את מותג הבונד מההתחלה. איך הוא עושה את זה? בעזרת מוות דמיוני של הגיבור והחזרתו לחיים. דרך הטריק הנרטיבי הזה אנחנו נחשפים לעברו של בונד ולחוויות שעיצבו אותו וגרמו לו ללכת בדרך הצללים (לא הייתה לא ברירה). הסרט נפתח בסיקוונס אקשן לא רע אבל רחוק מהפרולוג של "עליית האביר האפל" (למען האמת עוד לא ראיתי סיקוונס פתיחה שמשתווה בעוצמתו לפתיחה של נולן , רק הוא בעצמו היה קרוב לכך בסרט הקודם בסדרה "האביר האפל"...).

המוטיב המרכזי בסרטו של מנדס היה (OLD FASHION) ובעצם מה שנקרא להחזיר עטרה ליושנה. דור העתיד מול דור העבר. בונד המזדקן כבר לא אותו בחור צעיר , נמרץ וחזק כמו שהיה אשר נמצא בעולם מתחדש טכנולוגית שמעריך את גאוני המחשבים על אנשי השטח. לבונד ולגברת M קשה לקבל את המעבר הזה והם מנסים להוכיח שדווקא הניסיון והשיטות הישנות יותר הם אלו שיצליחו גם בזמנים אלו. קראתי מאמר לא ממזמן בלי קשר לסרט שבאמת כיום ארגוני טרור ותאים רדומים אי שם חוזרים לעבוד בדרך הישנה של פתקים והעברת מידע בצורה אישית , בלי מיילים , בלי טלפון ובלי מחשבים ...OLD FASHION.

דמות הרע בסרט מגולמת בצורה נפלאה ע"י חבייר בארדם וזה מחזיר אותי לרשומה שכתבתי בזמנו על דמות הרע בסרטי הבאטמן (למה בעצם אנחנו אוהבים את דמות הרע , למה אנחנו מרחמים עליו לפעמים , למה האנטגוניסט תמיד ססגוני יותר ומוקצן?). אי אפשר שלא להשוות את דמות הרע בבונד לדמות הג'וקר.
ישנם דיבורים על אוסקר לסקייפול , אני אהיה מאוד מופתע , הסרט עשוי טוב אבל רחוק מפרס האוסקר ,לפחות לא הפעם. ייאמר לזכותו של מדנס שהוא בהחלט שידרג את המותג וגרם לצופים לחכות לבונד הבא. אני תהיתי לעצמי האם לא הגיע הזמן שנולן ייקח לעצמו את מושכות הבימוי והתסריט, מעניין לאן זה יוביל...

*הערת שוליים - צפיתי בסרט באולם קולנוע בהודו. מסתבר שיש פה הפסקה בסרט כמו שהיה בזמנו בארץ ובמקומות אחרים בעולם.זה היה מרענן ומפתיע ובעצם מתקשר לכל הנושא של סקייפול (להחזיר עטרה ליושנה) , זה גרם לי לחשוב האם בעצם ההפסקה היא טובה לצופה? האם בתור במאי הייתי רוצה שלצופה תהיה הפסקה קצרה שבא הוא יכול לעכל את כל מה שראה ולהגיע מוכן למערכה השלישית של הסרט? תחשבו על זה.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אופנהיימר - ביקורת סרט

"ספוטלייט" , ביקורת