גשר המרגלים - ביקורת

**** וחצי כוכבים.

האחים כהן כותבים תסריט לסרט שסטיבן שפילברג מביים והשחקן הראשי הוא טום הנקס- אי אפשר לטעות פה ואכן התוצאה מרשימה. מאסטר הקולנוע סטיבן שפילברג מוכיח שוב ושוב למה הוא נחשב לאחד מגדולי הבמאים בכל הזמנים. תסריט מוקפד ביחד עם משחק מצויין בהובלה של טום הנקס לוקחים אותנו אחורה לתקופת המלחמה הקרה ולעוד סיפור אנושי על אותה תקופה רגישה לשתי
המעצמות (ארה"ב וברית המועצות). הסיפור המרכזי מתרכז בג'ים דונובן עורך דין אמריקאי (טום הנקס) שמוצא את עצמו מגן על מרגל רוסי במשפט מכור מראש.  ג'ים לוקח על עצמו משימה כמעט בלתי אפשרית בתקופה שבה מבחינת האמריקאיים כל רוסי שנתפס הוא מרגל והתוצאה צריכה להיות ברורה. הבחירה של ג'ים משפיעה על חייו האישיים ועל משפחתו, ממצב של חיים רגילים ונורמטיביים הם מוצאים את עצמם במרכזה של פרשיית ריגול שהממשל האמריקאי וסוכנות הביון האמריקאית מעורבים עד לדרגים הכי גבוהים.

העלילה מסתבכת כאשר מטוס צילום אמריקאי מופל מעל ברית המועצות והטייס (גארי פאורס) נתפס בשבי הרוסי. מאותו הרגע האמריקאים מבינים שהם יכולים לבצע עסקת חילופי שבויים ולקבל בחזרה את הטייס שלהם תמורת המרגל הרוסי. המורכבות היא שאף אחד בממשל (בשני הצדדים) אינו מעוניין לנהל משא ומתן בצורה רישמית ולכן ג'ים דונובן נשלח לבצע את המשימה בעל כורחו. התסריט בוחר להתמקד בעיקר בנקודת מבטו של ג'ים ועפ"י תפיסת עולמו אבל במקביל אפשר היה לספר את הסיפור מנקודת מבטו של גארי פאורס (הטייס שנפל בשבי) או מנקודת מבטו של רודולוף אייבל (המרגל הרוסי שנתפס).

שפילברג כהרגלו יורד לפרטים והסרט מוקפד בכל הרמות: הסיפור,האווירה,תלבושות ושחזור תקופתי וכמובן משחק מצויין. מעניין לראות את השוני הרב בצורת התקשורת הבין אישית והדיפלומטית ובשינוי הגדול שעברנו מאותה תקופה ועד היום ואיך זה השפיע על הצורה שבה מנהלים מגעים ויחסים דיפלומטיים כיום.
כמה אנקדוטות או נקודות למחשבה על הסיפור עצמו:
ישנם דעות שמטילות ספק בכך שהרוסים אכן הפילו מטוס ריגול אמריקאי והטוענים בעד מצדדים שייתכן שהטייס ניסה לערוק או שקרתה תקלה טכנית במהלך הטיסה.
במקביל עולה השאלה לגבי מה בדיוק המידע הסודי שרודוף אייבל העביר לרוסים,  בסרט הנקודה הזו לא ברורה וגם עורך דינו (ג'ים דונובן) לא מנסה להבין האם הוא באמת אשם או לא?

זהו שיתוף פעולה רביעי של שפילברג והנקס על מסכי הקולנוע ואני מקווה שנמשיך לראות אותם עושים סרטים ביחד. חוויה קולנועית שגם משכילה על אירועיים היסטוריים וגם מספקת סיפור קולנועי נפלא ומקיף. אני מאוד ממליץ לפנות שעתיים וחצי וללכת לראות את הסרט, לא תתחרטו.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סקייפול , ביקורת

אופנהיימר - ביקורת סרט

"ספוטלייט" , ביקורת